|
|
|
üphesiz
baca deyince ilk akla gelen koyu renk dumanların tüttüğü kurum
bağlamış fabrika, santral, rafineri bacaları oluyor. Oysa çevremizde
doğalgaz bacasından, kalorifer bacasına, vapur bacasından, havalandırma
bacasına hatta etrafa mis gibi kokular saçan odun ekmeği ocaklarının
bacasına dek sayısız türde baca var. Ege'den başlayan bu çalışmada
Anadolu Türk mimarisinin özgün öğelerinden olan bacalar konulu
tura çıkıyoruz. |
İlk
durağımız karakteristik özellik taşıyan, hatta yerine göre anıtsal
bir görünüm sergileyen 27 antik kentli ilçe Milas'ın ilginç ev bacaları.
Geleneksel Türk mimarisinin belirgin özelliklerini taşıyan, 19. yy
Milas evleri, kültürel zenginlikler arasında yer alıyor. Mimaride
göze çarpan süsleme sanatı elemanları, bölgenin yoğun kültür birikiminin
mimariye yansıması olarak gösteriliyor. Karia ve Menteşe beyliği gibi
iki büyük medeniyete başkentlik yapmış olan Milas'ın evleri büyük
bölümü iki katlı kâgir yapılar olarak göze çarpıyor. Genellikle avlusu
olan evler, önlüklü ve dört odalı yapılmış. Ahşap direklerle desteklenen
önlükler, sofa anlamına gelirken kışın güneşi, yazın meltemi alması
için güney yönünde olmasına dikkat edilmiş. Günümüzde bu tür evlerin
yoğun olarak bulunduğu yerler tescil edilerek sit alanı ilan edilmiş.
Şık ve estetik olan Milas ev bacaları yöreye gelen çok sayıda yerli
ve yabancı turistin ilgisini çekerken, ilginç bacaların bir kısmına
Milas'a bağlı çevre köylerde rastlanıyor. Özellikle bu türdekiler
Batı Toroslar'ın bir kolu olan Beşparmak Dağları antik adıyla Latmos,
halk arasında Çomakdağları üzerine kurulmuş Herakleia ve Labranda
gibi antik yerleşimlerde görülebiliyor. Yörenin son derece engebeli
arazi yapısı nedeniyle yıllarca ulaşım zorluğu yaşanmış. Çomakdağ
sırtlarında ve yamaçlarda kurulu köyler kapalı kültürleri ile bu nedenle
günümüze dek yozlaşmadan gelebilmiş.
Çomakdağ (Kızılağaç Köyü) Ev Bacaları
Çomakdağ
evlerinin mimarisi, bacaları, kapı ve pervazları, taş duvar işçiliği
geçmişin birçok öğesini içinde taşıyor. Herakleia'nın şehir surları
veya Iasos'un surlarındaki taş işçiliğine benzer bir işçiliği Çomakdağ
evlerinde de görmek mümkün oluyor. Yörenin jeolojik yapısı nedeniyle
taştan yapılan ev ve bacalarda göze çarpan özellik, baca tepelerinde
yer alan yarım ay ya da kartal başı şeklinde "Kayrak Taşı"ndan
yapılmış figürler olarak gösteriliyor. Antik yapılarda akroterlere
benzeyen bu figürlerin kullanımına bu bölge dışında rastlanmıyor.
Buna rağmen baca kültürü çeşitli yörelerde farklı biçimlerde karşımıza
çıkıyor. Gerek yöreden gidenlerin yeni yaptıkları evlerde, gerekse
ustaların inşası sırasında eski evlerden alıntı yaparak kullandıkları
şekiller yazlıklarda, otellerde değişik biçimlerde görülüyor.
Buna örnek olarak Muğla'nın
Ula ilçesi evlerinin değişik bir üsluba sahip olduğu fark ediliyor.
Bu mimari, başta ünlü Mimar Nail Çakırhan'a ilham kaynağı olmuş, Sakar
Geçidi inişinde ulaşılan Akyaka Köyünde geniş bir uygulama ile orijinal
Ula Evleri mimarisine sadık kalınarak birçok ev yapılmış.
Farklı özellikteki bacalara sahip bir başka mimari eser de Datça yakınlarında
bulunan Gebekumu mevkiinde faaliyet gösteren yine Ula örneği uygulanarak
inşa edilmiş olan Perili Köşk isimli turistik tesiste görülüyor.
Bölgeden
uzaklaştıkça farklı iklimlerin ve kullanım amaçların etkisiyle ateş
tuğlası ile yapılan bacalardan toprak bacalara kadar çeşitli uzunluk
ve figürler taşıyan bacaları Anadolu'nun çeşitli yerlerinde görülebiliyor.
Bazı bacalar ise kent dokusunun değişimi, yeniden yapılanması gibi
durumlarda anıt olarak yıkılmadan bırakılıyor. Bu konuya en güzel
örnek ise İstanbul'un deri fabrikaları Kazlıçeşme semtinden Tuzla'ya
taşınırken tüm fabrikalar yıkılmış, fakat birkaç ateş tuğlasından
yapılma tarihi uzun baca bölgenin anısına gelecek nesne hatırlanması
amacıyla anıt olarak bırakılmıştı.
Zihinlerde kalan unutmaz bacalar arasında bir de İstanbul'un bir zamanlar
simgesi olan kömürlü gemilerin etrafa dumanlar yayarak yol alışları
kaldı. Türkiye Denizcilik işletmesinin beyaz üzerine turuncu renkli
çift çapalı figürlü bacaları yine var ama eskisi gibi tütmüyor. Haliçten
giriş ve çıkışlarda Galata Köprüsü altından geçerken bacaları eğilen
römorkörler ise ressamların tablolarında, fotoğraf severlerin arşivlerinde,
sararmış gazete sayfalarında yaşıyor.
Noel Babanın Yeni Yılda şömine bacasından girip çocuklara hediyeler
getirdiği efsaneler bir yana Anadolu'da bacalarla ilgili çeşitli söylevler
de bulunuyor.
Bacaların bir başka
işlevi
Bacalar baca görevi dışında, ev halkından çevreye mesaj vermek için
de kullanılıyor.
Baca bir evde en yüksekte bulunan ve her taraftan görülebilen bir
kısım. Bazı yörelerde bu görünürlük avantaj sayılarak, fazla söze
gerek kalmadan bazı anlatımlar bu sayede ifade ediliyor. Mesela o
hane içinde evlenme çağına ulaşmış ve de evlenmek isteyen bir genç
kız varsa, evin reisi bacaya kız sarışınsa açık renk, esmerse koyu
renk bir şişe koyuyor. Bu şişenin varlığı mahallenin, köyün gençlerine
bir mesaj teşkil ederken, şişe bir genç tarafından kırılırsa bu hareket
de genç kızın talibinin çıktığı ve artık şişenin bacada durmasına
gerek kalmadığı şeklinde yorumlanıyor.
Gerdek günü ise bacaya konulan testi kırılarak yine üstü kapalı bir
ifade ile mesaj veriliyor!
|
|
|
Ş
|
|