|
|
|
Çarpıcı,
göze batan renkleri, estetik ve nostaljik görünümleri ile ahşabın
sıcaklığını yansıtan, bulunduğu yere güzellikler katan çektirmeler,
zaman içinde kayboluşlarını takip bile edemeden sessizce bir bir
yok oldular... |
|
|
Yazı ve Fotoğraflar: Haluk Özözlü
|
|
|
Çektirme
türü tekneler, Marmara Adası mermer ocaklarından mermer taşımada,
odun, kömür, buğday, şarap, zeytin, meyve türündeki yükleri taşıdıkları
biliniyor. Onlar damacanayla su taşımadan, Kumkapı’ ya inşaat
kumu, kiremit nakliyesine varıncaya kadar her tür yük taşımada
kullanılmış.
Bartın, Zonguldak, İstanbul Boğazı, Haliç, Adalar, Kartal, İzmit
Körfezi, Erdek, Bandırma, Avşa, Dikili, İzmir son 50 yıl içinde
çektirmelerin en çok görüldüğü yerler olmuş.
80 li yıllar sonrası faal olanlar hızla azalmaya başlarken, çektirme
yapanlar bu defa gır gır balıkçı motorlarını koymaya başlamışlar
tezgâhlara, kızaklara.
Son
çektirmelere 1990’lı yıllara kadar ancak kum çekme ve taşıma işlerinde
kullanılırken, Karadeniz, İstanbul, Marmara denizi kıyılarında
sıkça görülen çektirmelerden bazıları bu defa üzerlerinde yapılan
ilaveler, tadilatlarla orijinalitesi kaybetmiş ve günümüzde yat
turizminde gezinti amaçlı Boğaz’da, Ege’de ikinci ömürlerine başlamışlar.
Zamanın yük taşıyan çektirmelerden bazılarını sadece Marmaris
Orhaniye, Kızkumu’nda Bodrum koylarında turist gezdirirken görebiliyoruz.
Çektirmelerin bire bir ölçülerine sadık kalınarak yapılan maketleri,
bibloları, başta Sinop, Akçakoca, Amasra’nın çarşıları olmak üzere,
Turizm Fuarlarına katılımcıların tanıtım standlarında, denizcilik
üzerine satış yapan dükkânlarda rafları süslüyor. Şirin ve albenisi
olan çektirmelerin, hatırı sayılır hediyelik eşyaları arasında
tür ve dekoratif özellikleriyle önemli yeri bulunuyor.
|
|
Haliç
projesi gerçekleşmeden önce kıyı boyunca çektirmeler yer
alırdı.
|
Haliç
kalafat yerlerinde çektirmelerin kaplama araları kalafatlanırdı.
|
Özellikleri:
Çektirmelerin büyüklüğüne göre 4 ile 16 arasında mürettebat çalıştığı
gözlenmiş.
Bir zamanların gözde Çektirmelerinde iki adet yaşam alanı bulunduğu,
bunlardan birinin kıç tarafta bulunan ve geminin idaresin yapıldığı
dümen evi ile ona bitişik olan kaptan kamarası olup, diğeri de
baş kasarada güverte altında ve ambarın önünde bulunan personel
kamarası olduğu gözleniyor.
Çektirmelerin tek ambara sahipti, baş tarafta ve güverte üzerinde
tuvalet ile mutfak kabinleri, bulunan diğer bölümlerdi. Karadeniz
kıyılarında tekne yapımı için uygun olan birçok yerde ayrıca Bartın,
Cide, Sürmene, Rize, Ünye ve Ayancık da çektirme türünde denize
dayanıklı ahşap tekneler yıllarca inşa edilmiş.
Çektirme gemilerinin inşasında daha çok kestane ve meşe ağaçları
tercih edilmekle beraber gürgen, karaağaç, dut ve çam ağaçları
da kullanılmış.
Kancabaş pruva formuna sahip bu gemilerin baş ve kıç formu birbirine
benzediği gözlenmiş.
Özellikle
tekneyi karaya çekerken kıç taraftan gelen dalgaların tekneyi
savurmasını engellemek maksadı ile bu tür formun daha çok tercih
edildiği de kayıtlara geçmiş.
Tabanı geniş olan bu teknelerin yapısı yüklü halde fırtınalı denizlerle
mücadele yapmaya müsait olmakla beraber dalgalı denizlerde dümen
tutmada, tekne kaptanlarını oldukça zorlamış.
Bartın tersanelerinde 30 tonluktan 450 ton kapasiteye kadar farklı
büyüklüklerde çektirmeler inşa edilmiş.
Çektirmelerin hizmet verdiği dönemde kalafat macunu bulunmadığı
için kaplama aralıkları sırasıyla açılarak keten lifleri ile zift
kullanarak gemilerin kalafat işlemi yapılmış.
Tek direkli çektirmelerin direk dibinde bulunan daha kısa direk
ise yükleme ve boşaltma işleminde görev üstlenmiş. Çektirmelerde
elektrik donanımı bulunmadığından gaz lambaları ile aydınlatma
ve yine gaz yağı ile ışık veren seyir fenerleri kullanılmış.
Özellikle
Haliç kıyıları çektirmelerin en çok görüldüğü yük getirip bekleme
yaptıkları, konaklama yerleri olup, gerek Eminönü Yağ İskelesi,
Yemiş İskelesi çevresi gerekse Karaköy’den Kasımpaşa, Sütlüce’ye’
ve Fener, Balat’a uzanan sahil şeridi çektirmelerin kalafatlandığı
veya omurganın çürüyüp dağılana kadar bulunduğu çekek yerleri
olmuş.
Çektirmelerin suya vuran yansımaları, motorların, kayıkların,
farklı renkleri, iç içe giren konumları, görmek için bakanlara,
boyaları kalın kalın sürülmüş tablo değerindeydi. Ressam Necdet
Kalay resimlerinde bu manzaralardan, Foto röportör Ara Güler belgesel
fotoğraf çalışmalarında bu manzaralardan beslenirdi.
Zamanın öğüttüğü, bizleri yılar öncesine götüren çektirmeleri,
bulundukları yerleri belge gibi gözler önüne seren, tanımlayan
eski filmlerde, siyah beyaz fotoğraflarda, sararmış kartpostallarda,
ressamların yağlıboya tablolarında görebiliyoruz.
Kömürlü gemiler, strapenteli dolmuşlar, at arabaları, faytonlar
gibi çektirmeler de maziye gömülürken eski değerleri koruyamayanlar
asla düştükleri boşluğu dolduramayacaklar.
Çeşitli
yerlerde çekilmiş fotoğraflarla "ÇEKTİRMELER FOTOĞRAF
GALERİSİ"
|
Marmara
Adası liman kıyısında yükleme bekleyen çektirmeler
|
Çektirmelerde
elektrik tesisatı bulunmadığı için kapalı havalarda denizin
üzerinde dikkat çekmesi için genellikle göze batıcı renkler
kullanılmış.
|
Karaköy
kıyı şeridinde ve Haliç'in derinliklerine doğru yanaşmış
çektirmeler
|
Haliç'de
Karaköy Eminönü dolmuş kayıkları iskelesinde çektirmeler
|
Haliç
Karaköy Sebze Meyve Hali kıyılarında çektirme
|
70'li
yıllarda Haliç'ten, belki de Kumkapı'dan çıkıp Boğaz'a
doğru odun yüküyle yol alan bir çektirme.
|
Sahil
yolu Kumkapı mevkiinde M. Gürbüz çektirmesi
|
Boğaz
kıyılarında yüklü bir çektirme
|
İstanbul
Balık Hali Azapkapı'da iken balıkçı gır gır tekneleriyle
tuttukları balığı getirirler, ahşap kasalarla sevkiyat
çektirmelerle yapılırdı.
(Necmi Gündoğdu notlarından: Abdullah Kıran'ın Adalar
bakkaliyesini taşıdığı Ertuğrul ve Elaziz motorları).
|
Kumkapı
Kum İskelesine inşaat kumu getiren bir çektirmeler
|
Çektirmelerin
yoğun mekanı Haliç Karaköy kıyıları
|
70'lerde
Haliç, Karaköy, Azapkapı kıyılarında, bir karede 14 den
fazla çektirmeyi bir arada görebilirdiniz.
|
Haliç
Mahdum Myd. Makbul İbrahim Paşa Cami önü çektirme yeri
|
Haliç
Karaköy kıyıları
|
70'lerde
Haliç, üzerinde ahşap hakimiyeti saç teknelere göre daha
fazlaydı. Çektirmeleri, motorları, kayıkları bir arada
görebilirdiniz.
|
Haliç
Karaköy Perşembe Pazarı kıyıları
|
Haliç
Karaköy Perşembe Pazarı kıyıları
|
Haliç,
Karaköy-Azapkapı kıyı şeridinde çektirmelerin dümen odaları
ve kaptan kamaralar.
Çektirmeler, motorlar konusunun duayeni olarak tanınan
Necmi Gündoğdu Bey'in tekneler hakkında yazdığı notlarına
göre, mavi motor Adem kaptan 110 hp General yeşil motor
Ulaşır 180 hp kalpler skoda şanzıman kıç tarafı gözüken
Karamürsellilerin Ferah motoru 55 hp Anzayis makina. 1975
li yıllar olmalı ulaşır motorunda daha sonra davlumbaz
kamara yapılmış.
|
Haliç,
kıyılarında dümen odası ve balta baş çektirme burnu
|
Haliç
kıyı şeridinde balta baş çektirme
|
Haliç
Karaköy-Azapkapı kıyı şeridinde karlı bir kış günü çektirmeler
|
Boğaz
kıyısında yelken kurutan çektirmeler
|
Rahmi
Koç Sanayi Müzesi'nde sergilenmekte olan bir çektirme
|
Önceleri
Küçükyalı'da sonra Tuzla Koyunda demirlemiş olan gezi
teknesi olarak kullanılan bir çektirme.
|
İzmit
Körfezi Halıdere kıyısında demirlemiş çektirmeler. Sağdaki
75 hp körüklü Deutz Akyol motoru.
|
Çanakkale
İskelesine bağlı Rıza Sakızlı çektirmesinin yanı başında
Söndüren dört römorkörü, çift bacalı bir İstanbul araba
vapuru Kızkulesi, bir başkası Cemallettin Eren araba vapuru,
Kilitbahir -Çanakkale arası yolcu ve araç taşımacılığı
yapan motorlardan biri.
|
Kadıköy Haydarpaşa Koyunda bekleyen çektirmeler
|
Haliç
kıyılarında çektirme dümen odalı, kaptan kamaralı çektirme
|
Haliç
Karaköy-Azapkapı kıyı şeridinde yük bekleyen çektirmeler
|
Haliç,
Karaköy-Azapkapı kıyılarında çürümüş çektirme
|
Haliç
Karaköy-Azapkapı kıyı şeridinde çektirme
|
Haliç
Karaköy-Azapkapı kıyı şeridinde yük bekleyen çektirmeler
|
Büyükada
Motor İskelesine meşrubat taşıyan çektirmeler
|
Heybeliada
Fayton Parkı yanında çektirmeler
|
İstanbul'un
Heybeliada'sından 94 yılında çekilmiş bu fotoğrafta tepeler
henüz boş görünüyor, adaların önemli ihtiyaçları çektirmelerle
taşınıyor
Çektirmeler arasında göz dolduran Hacı Mehmet Ali motoru
beğenilen bir motor olup, 2001 yılında Yalova'da sefer
dışı bırakılarak, bozmaya verilmiş.
|
Adalara su meşrubat taşıyan bir çektirme
|
Adalara su meşrubat taşıyan bir çektirme
|
Heybeliada
fayton durağı arkasına yanaşan çektirmeler, motorlar,
ada sakinlerinin yakacaklarını, içeceklerini, eşyalarının
nakliyesinde kullanılırdı.
|
Heybeliada
Değirmen Burnu'ndan günbatımında yol alan
|
Heybeliada
Motor İskelesine meşrubat, odun taşıyan çektirmeler
|
Burgazada
iskele çevresine yanaşan çektirmeler, diğer adalarda olduğu
gibi yine ada sakinlerinin ihtiyaçlarının nakliyesinde
kullanılırdı.
|
Çektirmelerin
hangi amaçla kullanıldığı, daha doğrusu kumcu olup olmadığı
yan taraflarında ki saç kaplamasından anlaşılabilidi.
|
Adalara
taşınanların eşyaları, ev tadilatlarında kullanılacak
malzemeler genellikle Bostancı, Maltepe sahillerinden
çektirmelerle taşınırdı.
|
Boğaz'a
bahar gelmiş yamaçlar erguvan çiçekleriyle pembeye bürünmüş,
doğa renklenmiş, bütün bu u güzellikler de çektirmeyle
daha da güzelleşmiş
|
Günümüzde
marina olan İstinye Koyu, 2010 yıllarına kadar çektirmelerin
tersanenin, her tür teknenin yer aldığı kalabalık bir
koydu.
|
İstinye
Koyunda çektirmeler
|
İstinye
Koyunda çektirmeler
|
İstinye
Koyunda çektirme
|
İstinye
Koyunda çektirme
|
İstinye
Koyunda sefere çıkamayacak durumda olup, restoran olarak
kullanılmaya başlayan bir çektirme ile batık çektirme
|
Anadoluhisarı
Göksu Deresi köprü altında bir çektirme
|
Boğaz'da
sayıyer yönüne giden bir çektirme
|
İstinye
Koyunda karaya çekilmiş yüzemez durumda ki çektirme
|
İstanbul
Boğazı Çengelköy Koyunda Sadullah Paşa Yalısı önünde Yaşar
Şahin çektirmesi
|
Haydarpaşa-Kadıköy'de
arasında demirlemiş çektirmeler
|
Kadıköy'ün
geçmişte İzmr'in Kordon'una benzer çektirmeli koyu
|
İstanbul
Boğaz'ı Büyükdere açıklarında çektirmeler
|
80'li
yıllarda Boğaz'ın Büyükdere, İstinye, Arnavutköy başta
olmak üzere kıyılarda bağlı ve durgun koylarında demirli
çektirmeleri görebilirdiniz.
|
Fotoğraf
tekrar gibi gelecektir, buna rağmen herkesin bakış açısı
farklı olabiliyor. Eğer çektirmeler dünyasının içindeyseniz
bazen tekneyi tek başına görmek istiyorsunuz, maket üretiyorsanız
ölçülere daha değişik bakıyorsunuz, resim yapıyorsanız
bu defa bir fon önünde olmasını istiyorsunuz.
|
İzmir
Kordon sahilinde dümen odası, kaptan kamarası ile çektirme
|
İzmir
Kordon sahilinde çektirme
|
İstanbul
Boğaz'ı Kabataş önlerinde yıllarca yük taşıyıp tadilatla
ikinci baharını yaşayan Siesta adlı gezi turunda bir çektirme
|
İstanbul halinin vazgeçilmez konukları çektirmeler yük
boşalmışlar.
|
Kapıdağ
yarımadasının kırmızı soğanlarını hale getiren bir çektirme.
|
İstanbul'un sebze meyve haline ve balık haline gelen çektirmeler
ya yüklerini boşaltır ya da halden yüklediklerini genellikle
karşı yakaya taşırlardı.
|
İstanbul'un sebze meyve haline haline gelen çektirmeler
yüklerini at arabaları, tripoterler, sandık kamyonları
kente tevzii ederlerdi.
Geriye doğru uzanan kademelerde şadlar, mavunalar, tersaneye
gelen bakıma muhtaç gemileri ile Haliç bambaşka bir dünya'dı
hayat tarzıydı.
|
Sirkeci Sepetçi Kasrı önünde "Siesta" adlı çektirme
dururdu, gerek kasır mimarisi, gerekse çektirmenin tasarımı
birlikte bir bütün oluştururlardı. Eğer doğru zamanda,
doğru objektifle, doğru yerde olursanız, "burası
neresi, İstanbul'mu" dedirtecek kareler yakalamanız
işten bile değildi. Bu fotoğrafın çekim noktası Galata
Kulesi, kullanılan objektifi ise 500 mm aynalı Nikon tele
objektif.
|
Haliç'e
giren çektirmelerin daha durgun sulara sığınışı, daha
az trafikli sularda yol alması, sergiledikleri manzaralar
görülmeye değerdi.
|
Galata tarafından Haliç'e giriş çıkış yapan çektirmelerin
bir kısmı, sebze meyve haline, bir kısmı, mal yüklemeye,
bir kısmı da beklemeye girerdi.
|
Haliç'te karlı bir günde çektirmeler
|
İstanbul
Kızkulesi önlerinde tadilatlı restorana dönüşmüş çektirme
|
Haliç Karaköy tarafında bekleyen çektirmeler
|
Avşa
Adası, Yiğitler Köyü sahilinde cürümeye terk edilmiş çektirme
|
İstanbul
Haliç Kasımpaşa'da kömür taşıyan Soğangöz motoru
|
Haliç'de 1976 kışında karlar altında bekleyen çektirmeler.
|
İzmit
Körfez kıyılarında çektirmeler
|
Erdek
liman içinde çektirme
|
Haliç'de "Beşi Bir Yerde" sözünü doğrularcasına
günümüzde nostaljik değeri yüksek, kimine göre altın değerinde
çektirmeler
|
1976 yılı Galata Köprüsü'n de amaç dışı kullanılan bir
çektirme
|
Burgazada da Yürükulum çektirmesi
|
Haliç'de kıyılarda çektirmeler ve çürüyen çektirme gövdeleri
|
Ahşap
gövdeli çektirmeler yaklaşık 35-40 yıllık ömürlerini tamamlayınca
eğer kalafatlama ve gerekli boya işlemleri, bakımlar yapılmaz
ise çürüme kaçınılmaz oluyor, tuzlu ve asitli suya ve
yağışlara dayanamayan ahşap çıtalar arasında aralıklar
açılıyor, tekne su alınca parçalanma hızlanıyor. Böyle
bir sonla karşılaşmak istemeyen çektirme sahipleri tadilatla
teknelerine yeni bir ömür katarak gezi teknesi olarak
kullanım yolunu seçiyorlar.
|
1980'li
yıllara gelinceye kadar Haliç kıyılarında temizlik başlamadan
önce çevresi tam bir tekne mezarlığı haline gelmişti.
Deniz suyu, deniz olmaktan çıkmış, fabrikalardan, mezbahadan,
kum, mermer depolarından ve tabii tersanelerden, gemi
söküm yerlerinden,
Haliç'e bağlanan kanalizasyon atıklarından rengi, yoğunluğu,
pası ile ahşap deyil saç yapım sağlam tekneleri bile kısa
sürede çürütmeye yetiyordu.
|
Ömrünü
tamamlamış, denize açılmaya gücü olmayan çektirmelerin
bazılarında motoru işe yarayacaksa başka teknelerde kullnılmak
üzere sökülüyor, kalan gövde yapaısı içine kurulan düzenekle
balık ekmek, köfte ekmek teknesi olarak sahilde bir süre
daha kullanılıyor.
|
Satış
dükkanı haline getirilmiş bir çektirmenin Eminönü ve Haliç
yönüne doğru iki farklı duruşuyla burun, baca, tente,
çatı, ilavesi lambri kaplaması ile orijinal halinden ne
kadar uzaklaşmış olduğu belirgin şekilde görülebiliyor.
|
Boğaz'da
gezi teknesine dönüştürülmüş çektirme
|
Boğaz'da
gezi teknesine dönüştürülmüş çektirme
|
Boğaz'da Arnavutköy sahilinde demirli tadilatla gezi teknesine
dönüştürülmüş çektirme
|
Marmaris
koylarında günübirlik tur yapan bir çektirme
|
Kabataş'tan
kalkan gezi teknesi "Bosphorous Gypsy" adlı
çektirme
|
Fındıklı, Salıpazarı önlerinden Galata Rıhtımı yönünde
yol alan gezi teknesine dönüştürülmüş "Siesta"
adlı çektirme
|
"Siesta" adlı çektirme bu defa Üsküdar önlerinde
Boğaz'a doğru seyrediyor.
|
Göksu'da
1976 yılında siyah önlüklü ilkokul öğrencili bir çektirme
|
Boğaz'da
tadilatla gezi teknesi olarak kullanılan bir çektirme
|
Kadıköy Haydarpaşa Koyunda beş çektirme
|
Marmaris
Orhaniye'de gezi teknesine dönüştürülmüş çektirme
|
Bodrum'da
gezi teknesine dönüştürülmüş günübirilik tur çektirmesi
|
Boğaz'da
orijinal haliyle Kuruçeşme'de demirli bir çektirme
|
Haliç
kıyılarında tersaneler arasına sıkışmış çektirmeler
|
Haliç
Küçükpazar Sebze Meyve Hali önünde çektirmeler
|
Haydarpaşa
Kadıköy arasında Et Balık Kurumu önünde Ünlü Kartal, Rıza
Sakızlı, Salih Uzun, Şerif Ali Kaptan çektirmeleri
|
|
|
Erdek
liman içinde L-İstanbul RT 77 adlı çektirme
|
Erdek liman içinde İstanbul adlı çektirmelerin yansımaları
|
Eminönü İskelesi'nden Anadoluhisarı şehir hatları vapuru
çıkarken Galata Köprüsü altından Haliç'e girmekte olan
bir çektirme
|
Üsküdar
Şemsipaşa Camisi önünde Salih Şirin adlı çektirme
|
Kumkapı açıklarında Rıza Sakızlı çektirmesi
|
Usküdar
İskelesinde uzun süre bekleme yapan Salih Şirin çektirmesi
ve diğer küçük motorlar, Şemsipaşa Camisi ile adeta
özdeşleşmişti.
|
Üsküdar İskelesi 1980'li yıllar, Tekel binası önünde
Salih Şirin çektirmesi
|
Avrupa yakasının delinmemiş silueti önünde Kabataş Dolmabahçe
kıyı bandında tadilatla gezi motoruna dönüştürülmüş
bir çektirme.
|
Ortaköy
kıyıları henüz onarımın başlamadığı dönemde Çırağan
Sarayı, Şeref Stadı kıyısında yatmakta olan iki çektirme
ve bir motor.
|
Boğaz
Çengelköy kıyılarında Yaşar Şahin çektirmesi
|
Haliç'de
gün batımında çektirme
|
Boğaz girişinde 15.Kasım.1979 tarihinde kılavuz almak
için beklerken Yunan Evriali şilebi ile çarpışarak infilak
eden ham petrol yüklü Romen İndependenta tankeri, 27
gün yandıktan sonra Haydarpaşa açıklarında kum zemine
oturmuş olarak yıllarca sökülmeyi beklerken, İstanbul'un
manzaraları içinde görmeye alıştığımız çektirmeler de
enkazın önünden arkasından yanından geçmeye devam ettiler.
|
Haliç Eminönü kıyılarında çimento motoru. Çektirmelerin
duayeni olarak tanınan Necmi Gündoğdu Beyin notlarına
göre Kazla ya da Yakup Dayı motoru olup Yakup Dayı motorunda
Vapis makina, Skoda Şanzumanı, Kazla motorunda Leyland
makina kullanılmış. Yakup Dere motoru Antalya'ya yat
yapılmak üzere satılmış, Kazla motoru ise 1985'de bozulmaya
verilmiş, çimento brandaları ise Bahardıoğlu çektirmesine
transfer edilmiş.
|
Haliç
kıyılarında tersaneler arasına sıkışmış çektirmeler
|
Haliç
çürüyerek su alıp batan bir çektirme
|
Haliç Eyüp İskelesinden karşıya yakaya bakış Sütlüce
Mezbahası, kayık iskelesi, arkada bir çektirme, hepsi
bu kadar. Fotoğrafta size veremediğim başka renkler
de var, koku var, yağlı, yosunlu, odun çakılı derme
çatma iskeleye değen ölü dalgaların çıkardığı ümitsiz
sesler var.
|
Sihirlitur
Anasayfa'ya dönmek için tıklayınız
Nostalji Anasayfa'ya dönmek için
tıklayınız
© Eylül 2018, Sihirlitur'daki tüm yazılar ve
fotoğraflar
Haluk Özözlü'ye aittir, alıntı yapılamaz,
izinsiz kullanılamaz.
Lütfen emeğe
saygı gösteriniz,
başka sayfalara taşımayınız.
sorularınız için: hozozlu@sihirlitur.com
Devam Edecek...
|
|
|